Stap 1 van 13 7% Op de volgende pagina's worden voor alle executieve functies kenmerken gegeven. Deze zijn oplopend in leeftijd. Start bij het invullen altijd bovenaan en selecteer alle opties die door het kind beheerst worden of zichtbaar zijn. Per executieve functie wordt een globale leeftijdsindicatie gegeven. Het is ook niet meer dan een globale indicatie. Specifieke observaties, tests of nader onderzoek geeft meer en beter inzicht in de ontwikkeling van de executieve functies. Initialen of nummer kind/leerlingGeboortedatum Datumnotatie:DD dash MM dash JJJJ Reactie-inhibitie / stoppen Kan zichzelf remmen om ergens van af te blijven waar voor gewaarschuwd wordt Vertoont beurtgedrag bij interactie met anderen of tijdens spel Kan een korte tijd op zijn beurt wachten Kan een korte instructie in zijn geheel beluisteren Kan speelgoed delen zonder het af te pakken Kan zichzelf remmen in een gevaarlijke situatie (stoppen als er een fiets of auto aankomt) Kan de beurt nemen tijdens spel of in de klas Kan de hand opsteken om iets te vragen Kan zich aan eenvoudige regels houden Heeft respect voor de lichaamsruimte van de ander (zit niet voortdurend aan de ander) Wacht als de ouder praat Negeert niet nuttige (visuele) informatie, zoals een volwassene dat kan Kan conflicten oplossen zonder fysieke inzet Laat zich in een emotionele situatie door volwassene begeleiden naar rust Kan zich aan regels houden bij afwezigheid volwassene Kan langere instructie in zijn geheel beluisteren Kan deelnemen aan verkeer en naar links en rechts kijken Kan zich inhouden of terugtrekken uit conflictsituatie bij uitlokking door ander Kan 'Nee' zeggen tegen een leuke activiteit als er al plannen en afspraken zijn gemaakt Kan nadenken voordat het iets zegt (bijvoorbeeld kwetsende opmerking) Kan zich houden aan interactieregels in lessituatie reactie-inhibitie telling Werkgeheugen / onthouden Kan een kiekeboe-spel spelen Kan zich een zojuist verstopt voorwerp herinneren Kan een lied of versje aanvullen met laatste woord of gebaar Kan enkelvoudige opdrachten uitvoeren Kan recent gegeven enkelvoudige opdrachten onthouden Kan twee regels van een spel onthouden Kan veel geoefende liedjes of versjes zingen of opzeggen Kan meervoudige opdrachten uitvoeren (2 of 3 stappen) Kan instructies onthouden die even daarvoor zijn gegeven Kan liedjes of versjes binnen interessegebied uit het hoofd leren Kan onthouden wat het na schooltijd moet doen Kan benodigde spullen meenemen naar school of huis Kan veranderingen in dagprogramma onthouden Kan huiswerkopdrachten onthouden (evt. met wat hulp), zodat overzicht over hoeveelheid duidelijk is Kan onthouden dat formulieren ingeleverd moeten worden van en op school Kan meervoudige opdrachten zelfstandig uitvoeren Kan de hoofdpunten onthouden tijdens uitleg, terwijl aantekeningen worden gemaakt Werkgeheugen telling Emotieregulatie / goed voelen Kan plezier beleven aan een kiekeboe-spelletje. Raakt niet in paniek Kan zich laten troosten door ouders/broer/zus Kan zich steeds beter laten troosten door derden die het vaker ziet, zoals kinderopvang Stopt snel met huilen of mopperen bij teleurstelling of verandering van plan Durft hulp te vragen aan een bekende volwassene Wordt niet extreem druk of emotioneel bij spelen in groep Waarschuwt een ander kind met taal of loopt weg als een ander kind iets af wil pakken (voordat het fysieke oplossing kiest) Accepteert gezag van volwassene zonder overdreven emotionele reactie Accepteert grapje van volwassene of kind zonder boos of verdrietig te worden Raakt niet over de toeren bij plagen Reageert niet overdreven emotioneel bij verlies van een spel Durft hulp te vragen aan bekenden Kan de aandacht houden bij les of training Durft hulp te vragen aan onbekende (bijvoorbeeld in winkel) Durft activiteiten te organiseren met vrienden Kan een teleurstelling relativeren en zichzelf troosten Kan emotioneel gedrag aanpassen bij groep Emotieregulatie telling Volgehouden aandacht / opletten Kan zich kort vermaken met een speeltje Kan een kort spelletje spelen met volwassene Kan zich blijven richten op 'gespreks'partner Kan meehelpen met huishoudelijk klusje (vanaf 2 jaar) Kan 5 minuten met een werkje bezig zijn (evt. met toezicht) Kan 5-10 minuten een kringgesprek bijwonen Kan luisteren als een boekje wordt voorgelezen, waarbij het reageert op het verhaal Kan een instructie tot het einde beluisteren Kan 20 minuten met een werkje bezig zijn Kan een huishoudelijk klusje uitvoeren van 10 tot 20 minuten Kan een dagelijkse maaltijd bijwonen zonder steeds van tafel op te staan Kan de aandacht weer op het werk richten na afleiding door beeld of geluid Kan korte klassikale les tot einde beluisteren Kan de aandacht houden bij les of training Kan ondanks afleiding huiswerk (taak) afmaken Kan klassikale les met aandacht volledig beluisteren Kan huishoudelijke taak van 60 minuten afmaken (evt. met pauze) Kan aandacht bij huiswerk houden (evt. met onderbrekingen) Kan langere tijd ergens op wachten onder klagen, zich te vervelen of voor problemen te zorgen Kan, ondanks afleidingen, aandacht op klassikale les richten Volgehouden aandacht telling Taakinitiatie / starten Doet meteen mee met een spelletje als dat aansluit bij de interesse Doet mee of richt zich op volwassene bij uitnodiging ("kom eens kijken") Kan met stappen van ochtend- of avondritueel beginnen, bijvoorbeeld tandenborstel pakken (rond 2 jaar) Voert door volwassene gegeven opdracht meteen uit Kan met een dagelijkse vaste activiteit starten, zoals aankleden, uitkleden, eten (evt. na herinnering) Kan twee taken achter elkaar uitvoeren, waarmee ze zelf starten Kan meteen beginnen als opdracht is gegeven Kan op een vooraf afgesproken tijd beginnen met een taak (eventueel na één herinnering) Kan twee of drie taken achtereenvolgens zelfstandig starten en uitvoeren Kan zich aan de planning houden en starten met afspraken die op de planning staan Kan drie of vier taken achter elkaar uitvoeren en zelfstandig starten Kan thuis aan huiswerk beginnen (met eventuele aansporing) Kan zelfstandig beginnen aan huiswerk na korte opstartperiode Kan op de afgesproken tijd beginnen met huishoudelijke taken (evt. op basis van geschreven planning) Kan stoppen met activiteit bij herinneren van verplichting en daar dan mee starten Taakinitiatie telling Planning / stappen Kan bedenken hoe een voorwerp te pakken dat buiten bereik ligt Weet welke taken het moet maken en maakt eerst ene taak af voor de starten met nieuwe taak Kan een kort plan volgen dat door een ander is bedacht Kan iets bouwen of knutselen dat uit meer dan één stap bestaat Kan een gebeurtenis in de goede volgorde vertellen Kan een kort rollenspelletje spelen naar aanleiding van zelfbedacht plannetje dat het ook benoemt (rond 4 jaar) Kan een kort stappenplan (twee of drie stappen) uitvoeren dat het zelf heeft bedacht Kan een opdracht uitvoeren die uit twee of drie stappen bestaat Kan een kort verhaaltje in de juiste volgorde vertellen Kan een rollenspel spelen, waarbij het vooraf en tijdens spel het verloop bedenkt Kan een spel of kort uitje plannen met vriend/vriendin Kan een spaarplan maken voor iets dat het graag wil hebben Kan een weektaakplanning maken Kan met hulp een planning voor een werkstuk maken Kan planning maken over het weekend heen (evt. met enige hulp) Kan langere termijnplannen maken om iets te ondernemen met vrienden Kan een groter werkstuk maken op basis van eigen planning Planning telling Organisatie / bouwen Kan speelgoed sorteren Kan simpele inlegpuzzel maken Kan spullen bij dagelijks ritueel op de juiste plek terugleggen Sorteert blokken op kleur, vorm of grootte Weet hoe de dagelijkse rituelen zullen verlopen Kan met behulp van volwassene speelgoed sorteren in juiste bakken Weet waar eigen spullen horen te liggen die dagelijks gebruikt worden op school of thuis Weet waar jas moet hangen en waar eetspullen horen op school/kdv/speelzaal Weet structuur van werkboekjes op school en kan deze met instructie op juiste manier gebruiken Kan de spullen die dagelijks gebruikt worden op de juiste plaats opbergen (evt met aansporing) Weet hoe de structuur van werkboekjes in elkaar zit en kan deze zelfstandig op de juiste manier gebruiken Kan de eigen gymspullen meenemen naar huis of school Kan eigen speelgoed indelen / organiseren op speelplek of slaapkamer Kan zelfstandig eigen bezittingen op de juiste plek opbergen Kan eigen speelgoed opruimen dat buiten gebruikt wordt Kan er zelf aan denken waar het huiswerk neergelegd wordt Kan er zelf aan denken dat het huiswerk moet maken Kan zelfstandig brief van school aan ouders geven en andersom Kan zelfstandig instructies in een werkboek uitvoeren en zelf opzoeken als het iets niet begrijpt Kan zelf een systeem bedenken om iets goed bij te houden Kan goed op persoonlijke bezittingen passen en raakt deze niet kwijt Weet hoe de studieplek geordend moet zijn en kan deze zelfstandig opruimen (evt. met aansporing) Weet hoe het aangeleerde strategieën voor leren moet toepassen Organisatie telling Timemanagement / tijd Kan al enigszins rekening houden met afspraak "je mag dadelijk stoppen met spelen en dan gaan we naar..." Kan opschieten als dat nodig is Kan dagelijkse activiteiten in een normaal tempo uitvoeren (eventueel met aansporing) Kan een korte taak afmaken binnen door volwassene gestelde tijd Kan binnen een bepaalde tijd een ritueel uitvoeren (bijvoorbeeld ochtend- of avondritueel) Voelt wanneer het in tijdnood komt en dan harder doorwerken Kan bedenken hoeveel tijd er nodig is om een taak voor de deadline af te hebben Kan dagelijkse activiteiten binnen de tijd afmaken en aanpassen als ze haast moeten maken Kan op tijd met een weektaak beginnen zodat het niet in tijdnood komt Heeft het huiswerk meestal op tijd af Kan zelfstandig dagelijkse activiteiten uitvoeren en aanpassen en haast maken indien nodig Heeft inzicht in verdeling van tijd bij lange termijn opdrachten Kan op tijd thuiskomen timemanagement telling Flexibiliteit / veranderen Kan zich aanpassen aan kleine verandering of aan veranderde omgeving binnen geboden structuur Kan schakelen tussen twee leuke spelletjes en daarbij vorige spel 'loslaten' Kan zich redelijk snel herstellen van teleurstellingen Kan speelgoed met anderen delen Kan met instructie redelijk snel stoppen met spelen/activiteit om iets anders te gaan doen Begrijpt enigszins dat er verschillende regels gelden in verschillende situaties en kan deze naleven Kan schakelen tussen rustig binnenspelen en drukker buitenspelen Kan goed samenspelen met andere kinderen zonder de baas te zijn Accepteert correcties van volwassene als het zich niet aan de algemene regels houdt Kan zich (evt. na uitleg) aanpassen aan onverwachte situaties Schakelt zonder problemen tussen dagelijkse situaties Schakelt van de ene leersituatie naar de andere Bijft niet in teleurstelling hangen Past zich gemakkelijk aan bij onverwachte situaties Kan zich redelijk snel herstellen bij verlies van een spel Kan de eigen tactiek veranderen als dat nodig is Kan zich goed aanpassen aan verschillende leraren, regels en procedures Kan zich aanpassen aan een jonger kind als de situatie zich voordoet Kan zich in een groepssituatie aanpassen als een leeftijdsgenoot zich inflexibel gedraagt Flexibiliteit telling Doelgericht doorzettingsvermogen / doorzetten Kan een doel voor ogen hebben en dat nastreven Kan andere kinderen een aanwijzing geven tijdens (rollen)spel Kan meer dan één mogelijkheid proberen om tijdens spel tot oplossing te komen Kan meer dan één mogelijkheid verzinnen als het iets wil hebben Kan enkele malen blijven vragen als het iets wil hebben Kan na een onderbreking weer verder gaan met een taak Kan een favoriet werkje afmaken Kan een zelfgekozen spel uitspelen Kan zijn best doen om een spel te winnen Kan een paar weken sparen voor iets dat het graag wil hebben Kan enkele maanden bezig zijn met een hobby Kan zich, met hulp, aan een oefenschema houden om ergens beter in te worden Kan een spel uitspelen dat het heeft gekozen Kan een spel competitief spelen Is bereid klusjes te doen voor iets waarvoor het spaart Kan zich inspannen om prestaties bij een hobby te verbeteren Kan zich inspannen om prestaties op school te verbeteren Is bereid om (eventueel met hulp) te oefenen om een vaardigheid te leren Kan competitief zijn naar zichzelf bij spelen van een spel; wil persoonlijk record verbeteren Doorzettingsvermogen telling Metacognitie / nadenken Kan uitdenken hoe speeltje te krijgen dat buiten bereik ligt en als het niet lukt op een andere manier proberen Heeft besef van invloed eigen gedrag op anderen (bijvoorbeeld huilen levert aandacht op) Heeft besef van onderscheid kind/volwassene en dat het zelf kind is Begin van besef van eigen geslacht Laat tekenen van trots of schaamte zien Weet dat het kind is (onderscheid kind/volwassene) Weet dat het jongen/meisje is Kan zichzelf beschrijven in uiterlijke kenmerken (kleur haar), voorkeuren (ik hou van stamppot), bezittingen (ik heb een auto) en activiteiten (ik ga fietsen) Kan kleine aanpassingen in bouwwerk of puzzel maken als iets mislukt Kan nieuwe, eenvoudige manier bedenken om materiaal te gebruiken om probleem op te lossen Kan een ander kind tip geven om iets op een bepaalde manier aan te pakken of op te lossen Heeft redelijk besef van goed en slecht Kan eigen vaardigheden benoemen in vergelijking met anderen Kan gedrag aanpassen na opmerking volwassene over het gedrag Kan gedrag aanpassen op grond van wat het ziet van anderen Kan meer dan één oplossing voor een probleem bedenken en uitleggen welke oplossing het beste is Kan eigen vaardigheden in vergelijking met anderen benoemen Kan reactie en zo nodig gedrag aanpassen bij de uitkomst van eigen handelen Kan verschillende oplossingen voor problemen bedenken en uitleggen welke de beste is Kan zich richten op karaktereigenschappen, op zowel positieve als negatieve kwaliteiten Kan de eigen prestaties van een hobby goed beoordelen en zichzelf verbeteren Kan de eigen prestaties op een schoolopdracht goed beoordelen en zichzelf verbeteren (eventueel met hulp) Snapt welk effect het eigen gedrag op anderen kan hebben en kan zich aanpassen indien nodig Kan bewust onderscheid maken tussen zelfbeeld en beeld dat anderen hebben Weet wanneer beleefd en formeel te zijn en wanneer informeel en/of grappig Metacognitie telling Leeftijdsindicatie per executieve functieReactie-inhibitie: geen gegevens ingevuldReactie-inhibitie: 0 - 2 jaarReactie-inhibitie: 3 - 5 jaarReactie-inhibitie: 6 - 8 jaarReactie-inhibitie: 9- 11 jaarReactie-inhibitie: 12 jaar en ouderWerkgeheugen: geen gegevens ingevuldWerkgeheugen: 0 - 2 jaarWerkgeheugen: 3 - 5 jaarWerkgeheugen: 6 - 8 jaarWerkgeheugen: 9 - 11 jaarWerkgeheugen: 12 jaar en ouderEmotieregulatie: geen gegevens ingevuldEmotieregulatie: 0 - 2 jaarEmotieregulatie: 3 - 5 jaarEmotieregulatie: 6 - 8 jaarEmotieregulatie: 9 - 11 jaarEmotieregulatie: 12 jaar en ouderVolgehouden aandacht: geen gegevens ingevuldVolgehouden aandacht: 0 - 2 jaarVolgehouden aandacht: 3 - 5 jaarVolgehouden aandacht: 6 - 8 jaarVolgehouden aandacht: 9 - 11 jaarVolgehouden aandacht: 12 jaar en ouderTaakinitiatie: geen gegevens ingevuldTaakinitiatie: 0 - 2 jaarTaakinitiatie: 3 - 5 jaarTaakinitiatie: 6 - 8 jaarTaakinitiatie: 9 - 11 jaarTaakinitiatie: 12 jaar en ouderPlanning: nog geen gegevens ingevuldPlanning: 0 - 2 jaarPlanning: 3 - 5 jaarPlanning: 6 - 8 jaarPlanning: 9 - 11 jaarPlanning: 12 jaar en ouderOrganisatie: geen gegevens ingevuldOrganisatie: 0 - 2 jaarOrganisatie: 3 - 5 jaarOrganisatie: 6 - 8 jaarOrganisatie: 9 - 11 jaarOrganisatie: 12 jaar en ouderTimemanagement: geen gegevens ingevuldTimemanagement: 0 - 2 jaarTimemanagement: 3 - 5 jaarTimemanagement: 6 - 8 jaarTimemanagement: 9 - 11 jaarTimemanagement: 12 jaar en ouderFlexibiliteit: geen gegevens ingevuldFlexibiliteit: 0 - 2 jaarFlexibiliteit: 3 - 5 jaarFlexibiliteit: 6 - 8 jaarFlexibiliteit: 9 - 11 jaarFlexibiliteit 12 jaar en ouderDoelgericht doorzettingsvermogen: geen gegevens ingevuldDoelgericht doorzettingsvermogen: 0-2 jaarDoelgericht doorzettingsvermogen: 3-5 jaarDoelgericht doorzettingsvermogen: 6-8 jaarDoelgericht doorzettingsvermogen: 9-11 jaarDoelgericht doorzettingsvermogen: 12 jaar en ouderMetacognitie: geen gegevens ingevuldMetacognitie: 0 - 2 jaarMetacognitie: 3 - 5 jaarMetacognitie: 6 - 8 jaarMetacognitie: 9 - 11 jaarMetacognitie: 12 jaar en ouderReactie-inhibitie / Stoppen 0-2 jaar : 3-5 jaar : 6-8 jaar : 9-11 jaar : 12 jaar en ouder: Werkgeheugen / Onthouden 0-2 jaar : 3-5 jaar : 6-8 jaar : 9-11 jaar : 12 jaar en ouder: Emotieregulatie / Goed voelen 0-2 jaar : 3-5 jaar : 6-8 jaar : 9-11 jaar : 12 jaar en ouder: Volgehouden aandacht / Opletten 0-2 jaar : 3-5 jaar : 6-8 jaar : 9-11 jaar : 12 jaar en ouder: Taakinitiatie / Starten 0-2 jaar : 3-5 jaar : 6-8 jaar : 9-11 jaar : 12 jaar en ouder: Planning / Stappen 0-2 jaar : 3-5 jaar : 6-8 jaar : 9-11 jaar : 12 jaar en ouder: Organisatie / Bouwen 0-2 jaar : 3-5 jaar : 6-8 jaar : 9-11 jaar : 12 jaar en ouder: Timemanagement / Tijd 0-2 jaar : 3-5 jaar : 6-8 jaar : 9-11 jaar : 12 jaar en ouder: Flexibiliteit / Veranderen 0-2 jaar : 3-5 jaar : 6-8 jaar : 9-11 jaar : 12 jaar en ouder: Doelgericht doorzettingsvermogen / Doorzetten 0-2 jaar : 3-5 jaar : 6-8 jaar : 9-11 jaar : 12 jaar en ouder: Metacognitie / Nadenken 0-2 jaar : 3-5 jaar : 6-8 jaar : 9-11 jaar : 12 jaar en ouder: Dit iframe bevat de vereiste logica om Ajax aangedreven Gravity Forms te verwerken.